بررسی تاثیر شکل بار و سرعت آسیا بر توانکشی آسیاهای گردان
By
سعید رحمانی دهنوی، رشاد حسامی، مصطفی مالکیمقدم، صمد بنیسی
Published in
نشریه علمی و پژوهشی مهندسی معدن
at
1397
Direct link:
http://kmpchemmat.ir/pii/252510
Abstract
پیشبینی توان در انتخاب، کنترل و بهینهسازی عملکرد آسیاها نقش مهمی ایفا میکند. اغلب روابط ارائه شده برای محاسبه توان کشی، با درنظرگرفتن گشتاور ایجاد شده بهوسیله بار داخل آسیا بهدستآمده است. در این تحقیق، تأثیر میزان پرشدگی، سرعت آسیا و شکل آستر بر توان کشی با درنظرگرفتن میزان مواد در پرواز و تغییر طول بازوی گشتاور در آسیایی به قطر یک متر مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، میزان بار و درصد مواد در پرواز، با آنالیز تصویری تعیین و با استفاده از نرمافزار Solidworks مرکز جرم بار و طول بازوی گشتاور اندازهگیری شد. نتایج بررسیها نشان داد با افزایش میزان پرشدگی، باتوجهبه افزایش ضخامت بار، طول بازوی گشتاور کمتر از پرشدگیهای پایین است و بیشینه بازوی گشتاور و در نتیجه میزان گشتاور، در سرعتهای بالاتری اتفاق میافتد. مقایسه اعداد بی بعد شده تأثیر جرم و طول بازو نشان داد، سهم بازوی گشتاور برای پرشدگی ۱۵ درصد زمانی که سرعت ۵۵ درصد است و برای پرشدگی ۳۰ درصد زمانی که سرعت ۷۰ درصد است، بالاتر است و در این سرعتها بیشینه گشتاور مشاهده شد. بررسی روند نوسان توان کشی و گشتاور نشان داد در محدودهای از سرعت، به دلیل عدم تغییر زیاد شکل بار، میزان توان کشی تغییر محسوسی نمیکند. تغییرات توان کشی برای آستر نو و آستر ساییده شده سرچشمه با ۵۱۸۴ ساعت کارکرد تعیین و مشخص شد که آستر ساییده شده در تمامی سرعتهای آسیا نسبت به آستر نو توان کشی بیشتری دارد. بهعنوانمثال، برای ۲۵ درصد پرشدگی و سرعت ۷۰ درصد سرعت بحرانی، توان کشی آستر ساییده شده ۱۰ درصد بیشتر از آستر نو بود.
Keywords
آسیا، بازوی گشتاور، توان کشی، شکل بار
|