مقایسه مسیر حرکت بار در آسیای آزمایشگاهی و آسیای صنعتی
By
علیرضا قاسمی، عرفان راضی، صمد بنیسی
Published in
چهارمین کنگره بین المللی معدن و صنایع معدنی ایران و ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران
at
1395
Direct link:
http://kmpchemmat.ir/pii/252525
Abstract
مسیر حرکت بار در آسیاها یکی از مهمترین پارامترهایی است که در ارزیابی عملکرد خردایش آسیاها و همچنین طراحی مجدد آسترها، موردتوجه قرار میگیرد. ازآنجاکه تعیین مسیر حرکت بار در آسیاها در ابعاد صنعتی غیرممکن است، لذا از روشهای جایگزین استفاده میشود. یکی از این روشها، استفاده از آسیای آزمایشگاهی و مدلسازی فیزیکی است. در این روش آسترهای آسیا در ابعاد آزمایشگاهی ساخته و شرایط عملیاتی آسیای موردنظر در آسیای آزمایشگاهی اعمال میشود. سپس مورد آزمایش قرار گرفته و مسیر حرکت بار به دست میآید. سؤال اصلی این است که آیا مسیر حرکت بار در آسیای آزمایشگاهی با آسیای صنعتی که مسیر حرکت بار در آن تاکنون به طور دقیق مشخص نشده، انطباق دارد؟ در این راستا، آسترهای آسیای نیمه خودشکن گلگهر و سرچشمه در ابعاد یکمتری ساخته و با استفاده از آسیای آزمایشگاهی مدلسازی و مسیر حرکت بار تصویربرداری شد. سپس این دو آسیا، هم در ابعاد صنعتی و هم در ابعاد آزمایشگاهی، با استفاده از نرمافزار KMPDEM که بر مبنای روش اجزای گسسته (DEM)کدنویسی شده است، شبیهسازی شد. مقایسه شبیهسازی آسیاها در ابعاد آزمایشگاهی با نتایج مدلسازی آزمایشگاهی نشان داد که مسیر حرکت بار حداکثر دارای ۵ درجه اختلاف است که این اختلاف ناچیز نشان از صحت شبیهسازیها با نرمافزار بود. نتایج شبیهسازی حرکت بار در آسیای ابعاد صنعتی و مدلسازی آزمایشگاهی آن نیز حداکثر دارای ۵ درجه اختلاف بود که باتوجهبه نوسانات آسیاها و همچنین سادهسازیهای روش اجزای گسسته بسیار ناچیز است. در نهایت، از این دو مقایسه نتیجهگیری شد که مسیر حرکت باری که با استفاده از مدلسازی فیزیکی از آسیای آزمایشگاهی به دست میآید، منطبق بر مسیر حرکت بار در آسیای صنعتی است.
Keywords
مسیر حرکت بار، آسیای نیمه خودشکن، روش اجزای گسسته (DEM)، آسیای آزمایشگاهی، نرمافزار KMPCDEM
|