KMPC Hemmat
KMPC Hemmat
A Mineral Processing Digital Library
 


    to






تجربه تجاری سازی دو ایده، موازن و همت: دو نرم‌افزار بین المللی فرآوری مواد معدنی
By صمد بنیسی
Published in - at -
Direct link: http://kmpchemmat.ir/pii/252539

Abstract
نیاز، محرک اصلی حرکت انسان‌هاست. نکته اصلی در تجاری‌سازی هر ایده نیاز محقق به نتیجه فرآیند است. درصورتی‌که ادامه حیات شغلی فرد یا مجموعه‌ای در گرو به سرانجام رساندن یک ایده و یا حل مشکلی از جامعه نباشد؛ ارائه شیوه‌های نوین تجاری‌سازی نیز اثربخش نخواهند بود. در سیستم‌های دولتی که دستمزد افراد بدون محاسبه عملکرد آنها پرداخت می‌شود؛ صحبت از تجاری‌سازی نشان از عدم شناخت دقیق از وضعیت صنایع است. امروزه برنامه کلان دانشگاه‌های معتبر بر اساس سه رکن آموزش، پژوهش و تجاری‌سازی ریخته می‌شود. برای رسیدن به اقتصاددانش پایه، باید دیدگاه سنتی پژوهش بدون کاربرد در جامعه را با علم تولیدکننده ثروت جایگزین کرد. به نظر می‌رسد که شعار چند دهه اخیر دانشگاه‌ها از انتشار یا انتحار باید به ابداع، انتشار و افتخار تغییر داده شود. باهدف ارائه دانش و خدمات نوین در زمینه فرآوری مواد معدنی، از ۲۰ سال قبل حرکتی برای تجاری‌سازی دو ایده صورت گرفت. بررسی وضعیت بازار، داشتن اطلاعات کافی از محصولات مشابه، رصد کردن فعالیت گروه‌های رقیب، اعمال تغییرات باتوجه‌به حرکت‌های نوین صنعتی و تحقیقاتی، کار مستمر و ارائه خدمات به هنگام از جمله عوامل موفقیت این پروژه ملی بوده است. پایگاه اطلاعاتی فرآوری مواد معدنی همت و نرم‌افزار موازنه جرم موازن که به‌عنوان دو محصول بین‌المللی در این شاخه شناخته می‌شوند، حاصل کار گروهی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی مهندس کاشیگر می‌باشد. از چالش‌های اصلی تجاری‌سازی این دو ایده می‌توان به مسئله مالکیت معنوی، بازاریابی، کسب حامی مالی و به‌روز بودن اشاره کرد.

Keywords
تجاری‌سازی، مالکیت معنوی، پژوهش، فرآوری مواد، موازن، همت