کاهش شکاف بين صنعت و دانشگاه با آموزش مهندسي هدفمند
By
صمد بنیسی
Published in
دومين کنفرانس آموزش مهندسي با نگرش به آينده
at
1390
Direct link:
http://kmpchemmat.ir/pii/252542
Abstract
یکی از معضلات اصلی پیوند دانشگاه و صنعت، دستیابی به شیوههایی است که ارتباط درازمدت، مداوم و پویای این دو نهاد مهم را فراهم نماید. عدم ترجمه نیازهای صنعتی به زبان دانشگاهی از عوامل عمده دور بودن این دو قطب اصلی توسعه است. تجربه نشان داده که علت موفقیت بعضی از واحدهای صنعتی در این زمینه بیان مشکلات به زبانی آشنا برای محقق دانشگاهی بوده است. یکی از راههای مؤثر ایجاد زبان مشترک بین دانشگاه و صنعت، آموزش دروس مهندسی با ارائه مثالهای کاربردی در ارتباط با ویژگیهای صنعت در مقیاس استانی و کشوری است. تجربه آموزش هدفمند دانشجویان با بهکارگیری ترکیب شیوههای سنتی و نوین چندرسانهای در طی هفده سال گذشته در بخش مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان با شاخص ارزیابی میزان تأثیرگذاری دانشآموختگان بر صنایع معدنی بزرگ استان نشان از موفقیت نسبی این شیوه داشت. جهتدهی و تدریس دروس جدید باتوجهبه نیازهای منطقهای و کشوری از عوامل عمده موفقیت در عرصه صنعت تشخیص داده شد. برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت حاصل از نتایج فعالیتهای پژوهشی در صنایع یکی از مراحل مهم در دستیابی به زبان مشترک بین صنایع معدنی و دانشگاه بود. بهاجراگذاشتن پیوسته آموزش و پژوهش کاربردی با ایجاد خانه دانشگاه در صنعت در طی نزدیک به دو دهه از طریق بیش از ۷۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در کارخانههای فرآوری معادن بزرگ مسی ذغال سنگ و سنگآهن استان کرمان نشان بارز شکلگیری تدریجی و کامل شدن این شیوه بوده است. خانه دانشگاه محلی ثابت در صنعت است که دانشجویان و استادان به طور مستمر در آنجا حضور دارند و از نزدیک با انجام تحقیقات کاربردی و درک نیازهای واقعی در ارتقاء بهرهوری واحد صنعتی میکوشند.
Keywords
صنعت و دانشگاه، زبان مشترک، آموزش هدفمند.
|