Abstract
باتوجهبه روند خصوصیسازی در بخشهای مختلف، برای بقاء در عرصه آموزش مهندسی در قرن جدید باید به نیازها و علایق دانشجویان و انتظارات پذیرنده دانشجویان توجه لازم را مبذول داشت. آموزش یکطرفه سنتی بدون توجه به برآورده شدن نیازهای واقعی دانشجویان و اتخاذ شیوههای غیر سازگار با شرایط زمانی و مکانی، دیگر قادر به ادامه حیات خود نخواهند بود. در آموزش مشتریمدار، هدف دانشجویان فراگیری مطالبی است که بتوانند با آنها زندگی و درآمدزایی کنند. از طرف دیگر، هدف آموزشدهنده در این سیستم ارائه مطالب کاربردی به بهترین شیوه جهت حفظ شغل و ارتقای مرتبه است. از خصوصیات اصلی آموزش مهندسی مشتریمدار میتوان به طراحی تدریس بر اساس حل مسئله، کارآفرینی ذاتی با تدریس هدفمند، متنوعسازی روشهای ارائه درس، آموزش با جهتگیری تشویق کار گروهی، ملموس سازی مباحث درسی با ارائه مثالهای کاربردی، بهکارگیری روشهای آموزش چندرسانهای - نهاد، سازگار کردن ارزشیابی دانشجویان با ارزیابیهای خارج از دانشگاه و ارائه برنامه درسی دقیق اشاره کرد. در صورت اجرای این مدل آموزشی میتوان انتظار داشت که فارغالتحصیلان این سیستم آموزشی دارای خصوصیاتی از جمله اعتمادبهنفس بالا در مواجهه با مشکلات واقعی، داشتن قدرت تحلیل بالا، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و انجام کار گروهی، داشتن مهارتهای لازم جهت ارائه نظرات، توانمندی ایجاد تغییرات در فرایند با امکانات موجود برای افزایش بهرهوری و شناخت دقیق فرایند در کوتاهترین مدت، باشند. در طی چهارده سال گذشته این شیوه آموزش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بخش مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان بهصورت محدودی به اجرای گذاشته شد. بررسی نظرسنجیهای انجام شده از 1125 نفر از دانشجویان نشان از رضایتمندی حداقل 91 درصدی دانشجویان از این شیوه آموزشی داشت. از خصوصیات بارز این شیوه آموزشی نیاز بهوقت زیاد جهت آمادهسازی مطالب درسی و در نتیجه تعداد دروس تدریسی محدود در مقایسه با وضعیت فعلی مراکز آموزش عالی است.
Keywords
کلمات کلیدی در این بخش قرار می گیرند
|