بررسی آزمایشگاهی تأثیر شکل بار و شکل آستر بر توان کشی آسیاها
By
سعید رحمانی دهنوی، رشاد حسامی، مصطفی مالکی مقدم، صمد بنیسی
Published in
کنفرانس ملی علوم معدنی
at
1393
Direct link:
http://kmpchemmat.ir/pii/252588
Abstract
پیشبینی توان لازم در انتخاب، کنترل و بهینهسازی عملکرد آسیاها نقش مهمی ایفا میکند. ازاینرو توان کشی یکی از عوامل مهم کنترلی در مدارهای آسیاکنی است. اغلب روابط ارائه شده برای محاسبه توان کشی، از طریق درنظرگرفتن گشتاور مخالف ایجاد شده توسط بار داخل آسیا بهدستآمده است. تأثیر میزان پرشدگی، سرعت آسیا و شکل آستر بر توان کشی با درنظرگرفتن میزان مواد در پرواز و تغییر طول بازوی گشتاور در آسیای آزمایشگاهی به قطر یک متر مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، با استفاده از عکسبرداری، میزان بار و درصد مواد در پرواز با آنالیز تصویری محاسبه شد و همچنین با استفاده از نرمافزار Solidworks مرکز جرم بار و طول بازوی گشتاور تعیین گردید. در پرشدگی ۴۵ درصد، به دلیل کاهش نسبی سهم مواد در تماس با آسیا، حداکثر میزان بار در پرواز در سرعت ۱۰۰ درصد نسبت بهسرعت بحرانی مشاهده شد. درحالیکه برای ۱۵ درصد پرشدگی این امر در سرعت ۸۵ درصد حاصل شد. علاوه بر این، حداکثر طول بازوی گشتاور برای ۱۵ درصد پرشدگی در سرعت ۴۵ درصد و برای ۴۵ درصد پرشدگی در سرعت نزدیک به ۸۰ درصد آسیا اتفاق افتاد. تغییرات توان کشی برای آستر نو و آستر ساییده شده سرچشمه ۵۱۸۴ ساعت کارکرد تعیین شد و مشخص گردید که آستر ساییده شده در تمامی سرعتهای آسیا نسبت به آستر نو توان کشی بیشتری دارد. بهعنوانمثال، برای ۲۵ درصد پرشدگی و سرعت ۷۰ درصد سرعت بحرانی، توان کشی آستر ساییده شده ۱۰ درصد بیشتر از آستر نو بود.
Keywords
آسیا،بازوی گشتاور، توان کشی، شکل بار
|