تصحیح روابط تعیین کننده شکل و مسیر حرکت بار در آسیاهای گردان
By
مصطفی مالکی مقدم، صمد بنیسی
Published in
کنفرانس ملی علوم معدنی
at
1393
Direct link:
http://kmpchemmat.ir/pii/252590
Abstract
یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کارایی آسیاهای گردان، حرکت بار است. ازآنجاکه مشاهده مستقیم شکل بار و مسیر حرکت آن در آسیاهای صنعتی امکانپذیر نیست، ترکیبی از روشهای فیزیکی و تحلیلی برای تعیین شکل بار استفاده شده است. بستههای نرمافزاری تعیین مسیر حرکت بار مانند GMT، تنها مسیر تک گلوله را در نظر میگیرند و از تأثیر بار و برهمکنش میان ذرات چشمپوشی میکنند. در این تحقیق، مسیر اندازهگیری شده حرکت بار در یک آسیای مدل با قطر ۱۰۰ سانتیمتر و طول متغیر از 6/3 تا ۲۱٫۶ سانتیمتر، با نتایج حاصل از نرمافزار GMT مقایسه شد. آزمایشهای مسیر حرکت بار، با استفاده از چهار نوع آستر کوچکمقیاس شده آسیاهای شرکت معدنی و صنعتی گلگهر و مس سرچشمه با مقیاس ۱ به ۱۰ و ۱ به ۹ انجام شدند. موقعیت زاویهای پاشنه، شانه و نقطه برخورد بار با استفاده از دوربین سرعت بالا و از طریق دیواره شفاف آسیا در سرعتهای ۵۵، ۷۰ و ۸۵٪ سرعت بحرانی و در پرشدگیهای ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ و ۳۰٪ اندازهگیری شدند. روابط تجربی تصحیح شکل و مسیر بار با تحلیل تصاویر به دست آمد. اعتبارسنجی روابط با استفاده از مدل آستر پیشنهادی آسیای گلگهر انجام شد. خطای نسبی تعیین موقعیتهای شانه، پاشنه، نقطه عزیمت پاشنه و نقطه برخورد بار به ترتیب برابر؛ 5، 7/0 ، 2 و 2/0 درصد به دست آمد.
Keywords
آسیاهای گردان، شکل بار، نقطه برخورد بار
|