KMPC Hemmat
KMPC Hemmat
A Mineral Processing Digital Library
 


    to






ویژگی های مدیریت تحقیق و توسعه در ژاپن
By عصمت صالحی،صمد بنیسی
Published in سمینار تحقیق و توسعه در واحد های صنعتی at 1375
Direct link: http://kmpchemmat.ir/pii/252623

Abstract
پیشرفت سریع و عظیم ژاپن، پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از کشورها را تشویق به بهره‌جویی از الگوی مدیریت این حرکت موفق، نموده است. اذعان همگی بر آن است که این موفقیت بزرگ در بازسازی و تحول بعد از جنگ، مدیون شیوه‌های خاص مدیریت می‌باشد. روش‌های خاص مدیریت در ژاپن بر تدوین و اجرای استراتژی‌های تحقیقاتی نیز تأثیر عمیقی گذاشته است. در این گفتار به مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریت در بخش‌های تحقیقات و توسعه ژاپن می‌پردازیم: و چشم‌انداز بلندمدت: سیاستگذاری کلان تحقیق و توسعه در ژاپن توسط شورای علم و تکنولوژی - که بازوی مشورتی نخست‌وزیر است به‌صورت می‌گیرد. این شورا در ۱۹۵۹ شروع به کار نموده و اهداف بلندمدت را در امر تحقیق و توسعه تعیین می‌کند و دارای بودجه اختصاصی برای تحقیق روی مسائل مهم مملکتی می‌باشد. علاوه بر این شورا، شورایی از نمایندگان محققین ژاپنی (شورای علوم ژاپن) نیز وجود داد که دولت نقش مستقیمی در انتخاب آنها ندارد و از آنها حمایت مالی می‌کند. اهداف اصلی شورای علوم ژاپن سازندهای تحقیقاتی علمی و بالابردن بازدهی سیستم تحقیقاتی است و تمرکز برای منابع انسانی: برخلاف مؤسسات تحقیقاتی غربی که به تجهیزات، منابع مالی و بهره بیشتر اهمیت می‌دهند، در ژاپن تکیه اصلی بر منابع انسانی است که با استراتژی‌های مختلفی سعی بر استفاده حداکثر از نیرو و توان علمی و عملی آنها دارد. تلاش متمرکزی در جهت حل مسائل مدیریت برای تطبیق و سازگاری با الزامات فرهنگی، سازمانی و استراتژیک در یک نظام منسجم تحقیقاتی صورت می‌گیرد تا کارکنان را از بالاترین مقام تا پایین‌ترین مرتبه. آن‌چنان برانگیزد که استراتژی‌های رقابتی و متمرکز بر نوآفرینی را در پی گیرند. • رشد درون‌سازمانی: در مؤسسات تحقیقاتی سعی در ایجاد یک گروه دائمی و متشکل از افرادی است که با قیودی ماندگار با هم‌پیوند خورده‌اند. به‌این‌ترتیب رشد و تغییرات در آن فزاینده اما تدریجی است. و نوآوری پرشتاب: ماهیت نظام ارزشی در مؤسسات تحقیقاتی بر مبنای پذیرش و انتشار سریع اندیشه‌های نو و ممکن است که موجب رشد نوآوری می‌شود. البته در این روند تنها اندیشه درخشان نیست که اهمیت دارد بلکه فرآیند پدیدآوردن محصول مبتنی بر اندیشه نو در چهارچوب نیازمندی‌های ملی و تجاری مورد اهمیت واقع می‌شود

Keywords
کلمات کلیدی در این بخش قرار می گیرند